Statut

STATUT

Tczewskiego Klubu Morskiego w Tczewie

Rozdział I

Nazwa, siedziba, charakter prawny

§1

Klub nosi nazwę Tczewski Klub Morski w Tczewie, w skrócie TKM Tczew i jest zwane dalej „Klubem”.

§ 2

1. Klub działa zgodnie z niniejszym Statutem na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Dopuszcza się działalność Klubu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3

Siedzibą Klubu jest miasto Tczew.

§ 4

1. Klub jest zarejestrowanym klubem sportowym działającym w formie stowarzyszenia i posiada osobowość prawną.

2. Klub nie prowadzi działalności gospodarczej.

§ 5

Klub może być członkiem krajowych i zagranicznych klubów, stowarzyszeń o podobnym profilu działania.

§ 6

Klub używa znaków TKM Tczew korzystających z ochrony prawnej:

a) proporca lub bandery – w kształcie prostokąta, koloru białego, z niebieską kotwicą z czerwonym gryfem {w odniesieniu do herbu Tczewa} na jej tle – wg wzoru jak w załączniku nr 1,

b) godła – niebieska kotwica z czerwonym gryfem na jej tle, na białym polu, u góry napis TCZEWSKI KLUB, u dołu MORSKI – wg wzoru jak w załączniku nr 2.

§7

1. Łodzie, pojazdy Klubu podnoszą flagę, banderę Tczewskiego Klubu Morskiego z okazji świąt państwowych lub ważnych uroczystości klubowych.

2. Klub używa pieczęci trójkątnej z godłem TKM Tczew w środku i napisem na obwodzie: TCZEWSKI KLUB MORSKI W TCZEWIE oraz pieczęci podłużnej imiennej o treści: Tczewski Klub Morski w Tczewie z adresem Klubu, tel. kontaktowym, e-mailem, nr REGON, NIP.

Rozdział II

Cel i środki działania

§ 8

Celem Klubu są działania w zakresie:

1. Upowszechniania rekreacji ruchowej i sportu poprzez prowadzenie szeroko rozumianej działalności sportowej, żeglarskiej bez względu na wiek, płeć i rodzaj niepełnosprawności, ze szczególnym uwzględnieniem żeglarstwa wśród dzieci i młodzieży.

2. Nauki i edukacji w zakresie wychowania morskiego oraz promocji regionu tczewskiego, jego kultury i historii związanej z morzem.

3. Podtrzymywania tradycji morskiej związanej z pierwszą wyższą uczelnią morską w Polsce, utworzoną w Tczewie w 1920 roku.

4. Działanie na rzecz integracji dzieci i  młodzieży  oraz rozwijania kontaktów i współpracy między klubami młodzieżowymi i żeglarskimi .

§ 9

Klub realizuje swoje cele poprzez:

1. Organizowanie: spotkań edukacyjnych z ciekawymi ludźmi związanymi z morzem, wycieczek, kursów, obozów, rejsów rekreacyjnych krajowych i zagranicznych.

2. Uczestniczenie w imprezach żeglarskich w kraju i za granicą.

3. Prowadzenie nauki i szkoleń o żeglarstwie, sporcie, historii i ekologii.

4. Tworzenie i utrzymywanie odpowiedniej bazy technicznej umożliwiającej działalność żeglarską, a w szczególności:

– pozyskanie klubowej żaglówki lub łodzi, przystani żeglarskiej wraz z odpowiednimi urządzeniami spełniającymi przepisy odnośnie ochrony środowiska,

5. Współpracę z władzami szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadpodstawowych.

6. Współpracę z instytucjami państwowymi, organizacjami społecznymi, administracją rządową i samorządową, związkami sportowymi oraz innymi osobami fizycznymi i prawnymi działającymi w zakresie objętym celami Klubu.

7. Nawiązanie współpracy z klubami morskimi i żeglarskimi z innych krajów.

Rozdział III

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§10

1. Klub zrzesza osoby fizyczne i prawne.

2. Członkowie Klubu dzielą się na:

członków zwyczajnych,

członków wspierających,

członków honorowych.

3. Członkiem zwyczajnym Klubu może zostać każda osoba w wieku od 5 do 105 lat, przyjęta przez Zarząd Klubu, po złożeniu pisemnej deklaracji członkowskiej wraz z rekomendacją co najmniej dwóch zwyczajnych członków Klubu ze stażem klubowym minimum 3-letnim.

4. Członkami wspierającymi mogą zostać osoby fizyczne i prawne przez złożenie oświadczenia woli Zarządowi Klubu, który podejmuje w tej kwestii stosowną uchwałę. W takim samym trybie następuje ustanie członkostwa wspierającego. Formę i rodzaj wspierania Klubu członkowie wspierający ustalają z zarządem Klubu.

5. Członkostwo Klubu nabywa się po przyjęciu kandydata przez Zarząd Klubu zwykłą większością głosów w drodze uchwały – od dnia jej przyjęcia.

6. Dowodem członkostwa Klubu jest imienna legitymacja klubowa TKM Tczew.

7. Członkami honorowymi Klubu mogą być osoby fizyczne i instytucje. Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie Klubu.

§ 11

Członkowie zwyczajni i honorowi, będący członkami Klubu mają prawo:

a) wybierać i być wybieranymi do władz Klubu,

b) uczestniczyć we wszystkich imprezach i formach działalności Klubu na zasadach określonych we właściwych regulaminach,

c) korzystać ze sprzętu i urządzeń Klubu w granicach unormowanych odpowiednimi przepisami Klubu,

d) wyrażać opinie i zgłaszać postulaty do władz Klubu oraz domagać się ich rozpatrywania,

e) nosić odznakę Klubu i używać proporca lub bandery TKM Tczew,

f) członkowie wspierający i honorowi są zwolnieni z opłaty składki członkowskiej.

§ 12

Członkowie wspierający mają prawo:

a) korzystać z obiektów i urządzeń Klubu na zasadach określonych odpowiednimi przepisami Klubu,

b) zgłaszać postulaty w sprawach dotyczących organizowania imprez klubowych,

c) uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu Tczewskiego Klubu Morskiego z głosem doradczym.

§ 13

Obowiązki członków klubu:

1. Członkowie Klubu mają obowiązek:

a) chronić dobre imię Klubu,

b) przestrzegać postanowień niniejszego Statutu oraz innych przepisów regulujących funkcjonowanie Klubu,

c) aktywnie uczestniczyć w realizacji celów statutowych Klubu,

d) regularnie płacić składki członkowskie.

2. Walne Zgromadzenie TKM Tczew może zobowiązać członków zwyczajnych do innych świadczeń na rzecz Klubu.

3. Członkowie wspierający powinni w szczególny sposób przyczyniać się do realizacji celów statutowych Klubu.

§ 14

1. Członkostwo Klubu ustaje w przypadku:

a) rozwiązania Klubu,

b) dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Klubu po uregulowaniu wszystkich zobowiązań wobec Klubu,

c) skreślenia z listy członków z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż 3 miesięcy lub uchwałą Zarządu Klubu w przypadku nieuregulowania innych zobowiązań wobec Klubu,

d) wykluczenia decyzją Zarządu Klubu za działanie na szkodę Klubu lub nieprzestrzeganie Statutu Klubu.

e) wykluczenia na podstawie prawomocnego orzeczenia Walnego Zgromadzenia.

Rozdział IV

Władze Klubu

§ 15

1. Władzami Klubu są:

a) Walne Zgromadzenie,

b) Zarząd Klubu,

c) Komisja Rewizyjna,

2. Kadencja wybieralnych władz Klubu trwa 5 (pięć) lat.

3. Członkowie wybieralnych władz Klubu pełnią swoje funkcje społecznie. Do prowadzenia określonych spraw Klub może zatrudniać pracowników.

4. Jeżeli postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, uchwały władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Tak przyjęte uchwały obowiązują wszystkich członków Klubu.

5. Jeżeli w pierwszym terminie na posiedzeniu danego organu władzy nie uczestniczy co najmniej połowa liczby jego członków, wówczas w drugim terminie posiedzenia uchwały mogą być podjęte większością głosów oddanych przez członków obecnych.

§ 16

Walne Zgromadzenie

1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Klubu.

2. Walne Zgromadzenie może być Zwyczajne lub Nadzwyczajne.

3. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Klubu co najmniej raz na dwanaście miesięcy, powiadamiając członków Klubu o terminie, miejscu i propozycji porządku obrad – co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.

4. W Walnym Zgromadzeniu w pierwszym terminie powinna uczestniczyć co najmniej większość (3/4) członków Klubu uprawnionych do głosowania, w drugim terminie może ono skutecznie podejmować uchwały bez względu na ilość uczestników.

5. Zwyczajne Walne Zgromadzenie spełnia również rolę Zebrania Wyborczego.

6. W przypadku, gdy Zarząd Klubu nie zwoła Walnego Zgromadzenia w czasie określonym w niniejszym Statucie, zostanie ono niezwłocznie zwołane przez Komisję Rewizyjną Klubu.

7. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Klubu na podstawie:

a) uchwały Zarządu Klubu lub Komisji Rewizyjnej na jej pisemny wniosek,

b) wniosku co najmniej 30% liczby członków zwyczajnych Klubu.

8. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

9. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów z zastrzeżeniem wypadków określonych w niniejszym Statucie.

10. W Walnym Zgromadzeniu Członków uczestniczą:

a) z głosem decydującym – członkowie zwyczajni,

b) z głosem doradczym – członkowie wspierający lub ich delegaci, członkowie honorowi i zaproszeni goście.

§ 17

Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:

1. Uchwalanie programu działania i zatwierdzanie projektu budżetu Klubu.

2. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu, Komisji Rewizyjnej .

3. Dokonywanie oceny działania Klubu oraz podejmowanie uchwał w przedmiocie rozpatrzenia i zatwierdzenia bilansu, rachunku zysków i strat za rok ubiegły.

4. Dokonywanie oceny działania Zarządu Klubu, Komisji Rewizyjnej .

5. Rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na Walnym Zgromadzeniu.

6. Uchwalanie Statutu oraz zmian do Statutu.

7. Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Klubu.

8. Podejmowanie uchwał o nabywaniu funduszy na dalszą działalność Klubu.

9. Nadawanie godności Członka Honorowego.

10. Rozpatrywanie odwołań członkowskich.

11. Uchwalanie minimalnych składek członkowskich oraz uchwalanie upoważnienia dla Zarządu w sprawach innych składek.

§ 18

Zarząd Klubu

1. Zarząd Klubu jest organem wykonawczym Klubu.

2. W skład Zarządu wchodzą z wyboru w jawnym głosowaniu na Walnym Zgromadzeniu:

a) prezes klubu – komandor,

b) zastępca prezesa klubu -wiceprezes

§ 19

Do kompetencji Zarządu Klubu należy kierowanie całokształtem działalności Klubu, a w szczególności:

1. Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia.

2. Reprezentowanie Klubu na zewnątrz.

3. Realizacja zadań statutowych Klubu, przygotowywanie programów działania oraz budżetu i ich realizacja po uchwaleniu przez Walne Zgromadzenie.

4. Przyjmowanie, skreślanie i nagradzanie członków Klubu.

5. Ustalanie wysokości składek członkowskich, na podstawie upoważnienia Walnego

1. Zgromadzenia, oraz zobowiązań finansowych Klubu.

6. Administrowanie i dysponowanie funduszem Klubu.

7. Powoływanie i rozwiązywanie wewnętrznych jednostek gospodarczych Klubu.

8. Zawieranie i rozwiązywanie umów najmu, wynajmu itp.

9. Ustalanie przepisów i regulaminów wewnętrznych.

§ 20

1. Zarząd Klubu odbywa posiedzenia w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.

2. Decyzje Zarządu Klubu podejmowane są w formie uchwał. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos prezesa Klubu.

§ 21

1. Komisja Rewizyjna

a) Komisja Rewizyjna jest wewnętrznym organem kontrolującym działalność Klubu.

b) Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego i 1-2 członków, wybranych przez Walne zgromadzenie. Komisja ustala w swoim gronie podział funkcji.

c) W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu Klubu.

d) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub delegowany przez niego członek Komisji może brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach władz Klubu.

e) Szczegółowy tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Komisję.

2. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

a) Kontrolowanie całokształtu działalności Klubu ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej i bieżącej pracy Zarządu Klubu.

b) Przedkładanie Zarządowi Klubu wniosków i zaleceń wynikających z przeprowadzonej kontroli.

c) Składanie sprawozdań na Walnym Zgromadzeniu.

d) Występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia.

§ 22

Paragraf został usunięty.

Rozdział V

Nagrody i Kary

§ 23

1. Za wybitne osiągnięcia sportowe, ofiarną i wydajną pracę dla Klubu Zarząd ma prawo przyznawać członkom Klubu wyróżnienia, pochwały, dyplomy, nagrody.

2. Nieprzestrzeganie postanowień statutu i regulaminów Klubu, naruszanie zasad współżycia społecznego, działanie na szkodę Klubu stanowi przewinienie koleżeńskie.

3. Sprawy przewinień koleżeńskich rozpatruje Walne Zgromadzenie Członków.

Rozdział VI

Majątek i Fundusze Klubu

§ 24

1. Na majątek Klubu składają się fundusze, ruchomości i nieruchomości.

2. Majątek Klubu powstaje z:

a) składek członkowskich i innych opłat członkowskich,

b) darowizn, spadków, subwencji i dotacji,

c) innych wpływów.

3. Klub może zarządzać majątkiem trwałym i nietrwałym przekazanym mu w użytkowanie przez inne instytucje, stowarzyszenia lub osoby fizyczne. Zbywanie tego majątku wymaga zgody przekazujących instytucji, stowarzyszeń lub osób.

§ 25

Dla ważności oświadczeń w zakresie zawierania umów , praw i obowiązków majątkowych upoważniony jest Prezes Klubu.

Rozdział VII

Zmiana Statutu i rozwiązanie Klubu

§ 26

1. Zmiana Statutu lub rozwiązanie Klubu może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Członków, podjętej większością 3/4 głosów  obecnych osób uprawnionych do głosowania.

2. Wnioski w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania Klubu mogą być rozpatrywane jedynie w przypadku umieszczenia ich w zawiadomieniu o Walnym Zgromadzeniu.

§ 27

1. Uchwała o likwidacji Klubu musi określać sposób jej realizacji. Majątek Klubu przeznacza się na cele społeczne. Wyjątek stanowi majątek powierzony, który przechodzi na rzecz jego właścicieli. Uchwała o przeznaczeniu majątku podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestrującą.

2. Integralną część Statutu stanowią załączniki:

a) nr 1 – wzór proporca – bandery klubowej,

b) nr 2 – wzór godła Klubu.

Niniejszy Statut Tczewskiego Klubu Morskiego w Tczewie zawierający 27 (dwadzieścia siedem) paragrafów został uchwalony na Zebraniu Członków Założycieli Tczewskiego Klubu Morskiego w Tczewie w dniu 10 Marca 2019 roku.